راهنماي انواع آسانسور و کاربرد آن ها
راهنماي انواع آسانسور و کاربرد آن ها
بشر همواره بدنبال خلق ابزار و شيوههايي بوده تا فراتر از محدوديتهاي تحميل شده توسط بدنش گام بردارد. يکي از سختيهايي که انسان هميشه با آن روبرو بوده است، حمل و نقل بوده و خواهد بود. نيازي که در دوران ما قبل تاريخ با اختراع چرخ اندکي آسان شد و در گذران زمان به خلق ابزاري مثل خودرو، قطار و هواپيما منجر شد. اما همانطور که از واژهي “حمل و نقل” پيداست، هدف انسان تنها به رفتن از يک نقطه به نقطهي ديگر ختم نميشود بلکه هدف ديگر وي انتقال و حمل اجسام و چيزهاي بعضاً سنگين از نقطهاي به نقطهي ديگر بوده است. با خلق چرخ و متعاقباً گاري و خودرو، اين امر تا حدودي رفع شد و همواره نيز در حال بهبود و بهتر شدن است. اما حمل و نقل تنها به منتقل شدن از نقطهاي به نقطهاي ديگر بر محور افقي محدود نميشود. حمل و نقل عمودي نيز داراي اهميتي مشابه و بسيار مهم است. مقصود از حمل و نقل عمودي حرکت و حمل افراد و اشيا از پايين به بالا و بالعکس ميباشد. به همين خاطر بشر ذهن خود را معطوف خلق راهحلي عملي نمود و محصول آن تلاش و تفکر نيز منتهي به خلق پديدهاي به نام بالابر و نهايتاً آسانسور شد. آسانسورها تاکنون و به طور کلي از زمان اختراع دچار تغيير و تحولات بسياري شدهاند که به جرأت ميتوان گفت سوگيري تمامي اين تحولات بهبود و بهسازي اين اختراع بوده است. به همين دليل در حال حاضر انواع مختلفي از اين اختراع براي مقاصد مختلف ساخته شدهاند و هريک نيز از سامانههاي حرکتي مختلفي بهره ميبرند. در اين مقاله ساختمان تلاش شده تا به معرفي اين سامانهها و همچنين انواع آسانسور پرداخته شود.
انواع آسانسور بر اساس سامانههاي حرکتي
به طور خلاصه ميتوان گفت که سامانههاي حرکتي عمده در اين اختراع به سه دستهي عمده تقسيم ميشود:
- سامانهي کششي: اين دسته معمولاً از يک موتور الکتريکي بهره ميبرند که در بالاترين نقطهي مسير قرار داشته(در برخي طرحها در پايين مسير) و با استفاده از کابلهاي فولادي که به کابين متصل شده است، آن را بالا و پايين ميبرند.
- سامانهي هيدروليکي: اين دسته نيز بيشتر در ساختمانهاي کوتاه مورد استفاده ميشود. در اين سامانه کابلهاي فولادي حذف شده و از محاسن آن تعمير آسان، استهلاک پايين و نرم بودن در حرکت اوليه است. در اين سامانه از جکهاي هيدروليکي، موتور برقي و پمپ تنظيم فشار روغن استفاده ميشود. البته ميتوان سامانههاي پنوماتيکي را در اين مجموعه قرار داد؛ چرا که تا حدودي از ساختاري متشابه بهره ميبرند.
- سامانهي مغناطيسي: نوينترين سامانهي بکار برده شده در آسانسورها، سامانهي مغناطيسي است. اين سامانه تا حدودي به سامانهي بکار برده شده در قطارهاي مغناطيسي شباهت دارد. اين آسانسورها از ايمني و سرعت بالايي برخوردار هستند اما هنوز به طور عمده به بازار مصرف معرفي نشدهاند و شايد علت هزينهي گزاف آن همين باشد.
انواع آسانسور بر اساس کاربري
آسانسورها کاربريهاي مختلفي دارند و تعدادي از آنها نيز در اينجا معرفي و توضيح داده شدهاند:
- نفربري: هنگامي که در مورد آسانسور صحبت ميشود، اولين چيزي که به ذهن اکثر افراد خطور ميکند، اين دسته از بالابرها ميباشد که افراد را ميان طبقات يک ساختمان بالا و پايين ميبرد. امروزه در اين دسته از بالابرها ميتوان ويژگيهاي اضافه بر سازماني مثل بلندگو، سامانهي اعلان، تلويزيون و يا مانيتور و حتي سامانههاي مخصوص تبليغات سمعي و بصري نيز يافت. در اين دسته نمونههاي سريعالسير نيز موجود است که مختص برخي از طبقات ساختمان تهيه شده و تنها در آن طبقه توقف دارند.
- باربري: اين دسته نيز مخصوص حمل و نقل بار هستند و نه افراد. آنها از دستهي پيشين بزرگتر بوده، از موتورهاي قويتر برخوردار بوده و قابليت حمل بارهاي سنگين را دارا ميباشند. فضاي داخل کابين اين دسته معمولاً داراي پوششي است که از آسيبهاي احتمالي هنگام بارگيري و يا تخليهي بار حفاظت مينمايد.
- حمل خودرو: اين دسته را بيشتر ميتوان در مراکز توليد و يا تعميرگاهها ملاحظه نمود. اين دسته معمولاً از سامانههاي هيدروليکي استفاده ميبرند و برخي از آنها حتي به طرفين ميچرخند. نمونهاي از اين دسته را(البته با سامانهي متفاوت) ميتوان در پارکينگهاي مکانيزه يافت.
- درون هواپيما: اين دسته عمدتاً در داخل هواپيماها بکار گرفته ميشود و هدف از آن کمک به حمل و نقل چرخ دستيهاي مخصوص حمل و نقل اغذيه و نوشيدني توسط مهمانداران است.
- مخصوص داخل منزل: اين دسته در واقع همان دستهي نفربر ميباشد اما معمولاً از پيچيدگي کمتري برخوردار بوده و عمده تفاوت آنها نيز در عناصر زيباشناختي و طراحي ظاهري آنهاست. برخي از آنها از سامانههاي پنوماتيک بهره ميبرند. از آنجايي که اين دسته براي استفاده در خانه طراحي شدهاند، عمدتاً کوچکتر بوده و افراد کمتري را ميتوانند حمل کنند.
- غذابر (Dumbwaiter): اين دسته را ميتوان از زيرمجموعههاي دستهبندي باربري تلقي نمود با اين تفاوت که اينها براي حمل و نقل بارهاي کوچک طراحي شدهاند. همانطور که از نام آنها پيداست اين دسته بيشتر براي حمل و نقل غذا در رستوران و يا هتلها به کار ميروند.
جمعبندي:
در اين مقاله به دستهبنديهاي مختلف اين اختراع مشکلگشا و حياتي تاريخ بشر آشنا شديم و آنها را به دو دستهي عمده از لحاظ سامانههاي حرکتي و کاربري تقسيم نموديم. سامانههاي حرکتي به طور عمده در سه دستهي کششي، هيدروليکي و مغناطيسي تقسيم ميشوند که البته خود نيز داراي چندين زيرمجموعه ميباشند. همچنين اين اختراع داراي کاربريهاي مختلفي نيز ميباشد که به تفکيک به برخي از آنها اشاره کرديم که شامل کاربريهاي نفربري، باربري، غذابر، حمل خودرو، درون منزل، و درون هواپيما ميباشند. البته به طور حتم دستهبنديهاي ديگري نيز براي اين پديده وجود دارد که بيان تمامي آنها از حوصلهي اين متن و خواننده خارج خواهد بود.
درباره این سایت